La preinscripció s'inicia amb la pèrdua d'una línia de P3 a l'escola pública del municipi


El Departament d´Ensenyament de la Generalitat ha anunciat a l’Ajuntament de Santa Perpètua que reduirà una línia de P3 al municipi, fet que suposaria passar de les 12 actuals (8 de l´escola pública i 4 de la concertada) a 11. La disminució de línies afectaria l’Escola pública Bernat de Mogoda, que passaria a disposar de només una línia de P3.



L’Ajuntament de Santa Perpètua ha manifestat “la nostra total disconformitat amb la decisió presa en relació a la supressió d’una línia de P3”. En aquest sentit, s’han expressat l’alcaldessa de Santa Perpètua, Isabel Garcia, i el regidor d’Educació, Antonio Egea.


La postura de l’Ajuntament és la de mantenir les 12 línies de P3 actuals en l’oferta inicial, reduint el nombre d’alumnes per aula, sol·licitar que les escoles concertades es mantinguin en la ràtio establerta i, en tot cas, valorar després de la preinscripció, d’acord amb la voluntat de les famílies, manifestada en la preinscripció, si seria necessari reduir alguna aula a l’escola on no hi hagués hagut demanda suficient.


La reducció d’una línia en l’Escola Bernat de Mogoda “no ens sembla la decisió més encertada”, per les característiques de l’escola, del barri on s’ubica, a Can Folguera, i per l’elevat nivell de matrícula que es produeix a cada curs escolar, segons explica l’alcaldessa en una carta que ha enviat a la directora dels Serveis Territorials del Vallès Occidental, Carme Vigués. Segons dades de la Regidoria d’Educació, el curs 2012-2013 va tenir 48 sol·licituds per a P3; el curs 2013-2014 en van ser 45; el curs 2014-2015, també 45; i el curs passat va rebre 46 sol·licituds. L’Ajuntament considera que el número de matriculacions s’ha mantingut estable malgrat hi ha hagut una notable davallada en el nombre d’infants empadronats. L’any 2009 eren 332; el 2010, 335; el 2011, 329 i els empadronats nascuts l’any 2012 eren 297. D’acord amb aquestes dades, l’Escola Bernat de Mogoda ha mantingut un percentatge de sol·licituds d’entre el 13% i el 15% dels infants empadronats.


L’alcaldessa, en la carta en­viada a Ensenyament, també mostra la seva sorpresa, ja que l’anunci de la reducció d’aquesta aula de P3 no ha estat comunicat fins al dia 16 de març quan el director del centre va informar d’aquesta decisió al Consistori.


El regidor d’Educació, Antonio Egea, ha manifestat que al febrer d’aquest any van manifestar als Serveis Territorials d’Ensenyament que la posició de l’Ajuntament era mantenir totes les línies i reduir les ràtios (és a dir menys de 25 alumnes per aula,) incloent l’escola concertada per garantir el manteniment de grups i la millora de la qualitat educativa. “Entenem que la nostra proposta millora l’atenció a la diversitat ja que el nostre municipi és receptor de població nouvinguda i amb nombre considerable de població escolar amb necessitats educatives especials de tipus socials”, ha afegit.


Egea considera que la voluntat municipal no ha estat respectada per la Generalitat en re­duir una aula de P3 a l’escola pública Bernat de Mogoda, però ha explicat que la decisió del Departament d’Ensenyament es podria modificar, si la demanda de preinscripcions en aquest centre fos molt nombrosa. “A­quest és el compromís de la Generalitat”, segons ha detallat.


Termini de preinscripció


D’altra banda, el Departament d’Ensenyament ha iniciat avui la preinscripció escolar per al curs 2016-2017, que es perllongarà fins al 7 d’abril, per a educació infantil, primària i secundària obligatòria. Les famílies han de presentar la documentació pertinent al centre on volen que els seu fills o filles estudiïn a partir del setembre en primera opció.


Pel que fa als criteris de prioritat per accedir als centres, tenir germans matriculats a l’equipament triat com a primera opció dóna 40 punts; la proximitat al domicili o al lloc de treball, 30 o 20 punts, respectivament (només es pot triar una opció); estar empadronat al mateix municipi de l’escola o institut triat, 10 punts; si el pare, mare o tutor/a legal rep l’ajut de la renda mínima d’inserció, 10 punts; per discapacitat igual o superior al 33% de l’alumne o d’un familiar de primer grau, 10 punts, formar part d’una família nombrosa o monoparental, 15 punts, o si l’alumne té una malaltia crònica que afecti el sistema digestiu, endocrí o metabòlic, 10 punts.


Un canvi en la norma de la preinscripció per al pròxim curs en el cas de l’ESO és que desapareix la possibilitat de sumar 40 punts pel fet de tenir un germà menor estudiant a una escola adscrita a l’institut on es vol entrar. Aquesta modificació permetrà eliminar el greuge que patien estudiants que, en alguns casos quedaven fora de l’institut que pertocava per proximitat perquè tenien menys punts que els alumnes amb germans, tot i que no fossin de l’àrea d’influència, una situació que afectava especialment les famílies amb un únic fill o filla.



Foto: Imatge d'arxiu de l'entrada d'escolars a l'Escola Bernat de Mogoda / L'Informatiu